Translate

diumenge, 6 d’agost del 2023

TESALÒNICA I ELS TRESORS AMAGATS

Dedicar un dia a visitar la ciutat de Tesalònica o Salònica és el temps necessari i suficient per veure tot allò imprescindible. La resta dependrà de les preferències de cadascú. També en aquesta ocasió En tierra de Dioniso ens ha guiat les passes. Aquest post no té la pretensió de proporcionar tota la informació històrica, llegendària, etc. per visitar la ciutat. Simplement proposem un itinerari que faci més fàcil i efectiva la visita.

Nosaltres teníem l'apartament a Platia Aristotelous, per tant, l'ordre que hem seguit per fer la visita surt d'aquest punt.

1. Mercats de Modiano i Kapani. La mala sort és que ho vam visitar en diumenge, així que no vam poder viure el vaivé propi d'aquests llocs. Tot i així, vam poder comprovar la magnitud d'ambdós mercats.

2.  Bey Hamman. Passant per l'escultura de Eferinos Venezideros, vam entretenir-nos a observar Bey Hammam, tancat per reformes. Una miqueta més amunt ens vam trobar amb el Fòrum romà, una esplanada per sota del paviment actual, que es pot observar a peu de carrer, sense necessitat d'entrar al recinte. Amb paciència es van descobrint l'àgora, els banys, el teatre,  etc.

Fòrum romà envoltat d'edificis

3. L'església Chalkeon. Hi vam trobar gent molt atrafegada preparant un bateig, després vam descobrir que a cada església que visitàvem es batejava un nen.  A fora, la família hi prepara una taula amb diferents detalls infantils, dolços, globus, etc. i també diferents begudes dipositades en garrafes de vidre ben elegants.

Profis Elias i matalassos abandonats al carrer

Nosaltres ens vam saltar Agios Demetrios, l'església del patró de la ciutat,  perquè ja l'havíem visitat el dia anterior. Així mateix com Profis Elias i una mesquita ubicada  i abandonada enmig d'una plaça envoltada d'edificis alts de pisos. Els edificis que recorden l'època turca de la ciutat estan maltractats en general.

4. Osios David.  Després d'haver-nos endinsat a Ano Poli,  vam arribar a Osios David tot seguint uns carrers serpentejants i costeruts pavimentats amb llambordes. Aquesta és l'única part de la ciutat que no es va cremar a l'incendi de l'any 1917 i l'única, doncs, que es pot titllar d'antiga. Els edificis estan deixats i una mica bruts fins que arribem a prop del cim del muntijol que dona forma al barri. Arribant al cim les construccions, ara més aviat cases, estan recent restaurades i confereixen a la ciutat una imatge de poble amable. Vam entrar a l'església esperant veure els frescos i mosaics, però l'església és molt petita i amb el tràfec dels preparatius del bateig no ens va impressionar tant com era d'esperar.

5. Monestir de Vlatadon. Aquest monestir té una part nova que es veu des de Osios David, però la veritable joia està en l'església antiga. Aquí sí que ens van agradar especialment els frescos, ens va resultar una església entranyable.

Porta principal de les muralles
6. Muralles de l'acròpolis. Ens vam dirigir ja a l'acròpolis de la ciutat, el punt més alt i un dels més interessants. Vam entrar per la Porta de Portara per admirar els seus marbres inscrits i començar la visita per l'entrada principal.

7. Des d'allà ja es divisava la Torre Trigoniou, que vam contemplar per fora.

8. Agios Pavlos. I vam començar la baixada a la ciutat moderna. Però ens quedaven molts punts interessants abans d'arribar-hi. La primera parada va ser a l'església d'Agios Pavlos, construïda el 1950. La veritat és que aquesta església llueix molt més de lluny, imponent al costat dels seus jardins, que de prop.

9. Jardins de Pasha. Després vam resseguir per una avinguda àmplia i ben cuidada  les muralles de l'est  i els jardins de Pasha. S'hagués agraït molt l'ombra d'algun arbre per fer més portable el dia de juliol d'un estiu calorós. Al final del carrer, però, un únic exemplar  ens va oferir un descans per poder seure, menjar una mica i recuperar forces. Ara ja tornàvem a estar a la part baixa de la ciutat.

Les muralles sud davant dels jardins de Pasha

10. La Rotonda. En aquest punt, ens van dirigir al monument més emblemàtic de la ciutat (junt amb la Torre Blanca), la Rotonda. La història atrafegada i canviant d'aquest monument no es deixa veure gaire en l'espai despullat interior. Cal llegir informació. i després rellegir les seves parets, per exemple els mosaics de les cúpules per poder entendre la seva importància.

La nuesa interior de la Rotonda

11. Arc de Gadiano. Davant mateix de la Rotonda trobem l'arc de Gadiano. I, en travessar-lo, destaca una església nova, imponent i cridanera que no es menciona a cap guia. Vam haver de preguntar el seu nom per saber que es tractava de Panagia Dexia, una Mare de Déu  amagada en una nau lateral de l'església.

12. Museu  Arqueològic. No cal dir que és de les millors coses que es poden fer a la ciutat.

Exemplar d'un mosaic magistras de l'època macedònica

Instruments musicals de temps remots

La Torre blanca

13. La Torre Blanca és un altre monument imprescindible de la ciutat, el seu interior  està molt ben museïtzat explicant les diferents èpoques de la ciutat.  A dalt hi ha una terrassa circular des d'on es pot observar una bona panoràmica, des de la distant acròpolis fins a la inacabable passeig de mar i el port. Veure l'acròpolis des del terrat de la torre ens va exclamar: "Allà estàvem aquest matí!", no ens ho podíem creure!

14.  Agia Sofia va ser d'última parada del nostre periple per la ciutat. És un dels monuments bizantins inclosos en el Patrimoni de la Humanitat.

Art urbà o brutícia?
En general, Tesalònica, amb els seus edificis anàrquics i les seves voreres trencades, és un exemple de la Grècia continental que nosaltres hem conegut. Si algú hi busca encant, segurament en sortirà decebut. En canvi, si comença a gratar pel seu interior, passant per alt una certa brutícia i els matalassos vells deixats en qualsevol racó del carrer (cosa que ens va sorprendre bastant, fins a considerar que era una característica que imprimia caràcter a la ciutat) es poden trobar tresors com els mosaics o les pintures d'esglésies del segle XV o unes muralles que ofereixen unes vistes espectaculars de la ciutat i del mar. Nosaltres vam descobrir l'alegria del diumenge, quan al llarg del nostre recorregut vam trobar en cada una de les esglésies, els preparatius per al bateig d'un infant. Això implicava una taula amb llaminadures i globus, aigua amb diferents gustos, una família ben mudada i una criatura una mica atabalada.

Les passejades per la vora del mar poden resultar inacabables per la quantitat de quilòmetres que s'allargassa la ciutat amb diferents barris. I cal valorar també la proximitat a l'Olimp, cosa que fa que els seus habitants estiguin tot just a una hora  de bones platges o de l'alta muntanya.

Després de visitar la ciutat, Macedònia ens espera!