Translate

dimecres, 1 d’agost del 2018

SERIFOS, EL CAP ABSENT DE MEDUSA

Serifos actualment és bàsicament la seva Chora, visible des del port, i les seves platges.
La Hora de Serifos des del port
Però Serifos és moltes més coses. Serifos, l'illa que va acollir Perseu i la seva mare Dànae després que el seu avi, el rei Acrisi d'Argos, els deixés en una caixa de fusta enmig del mar per tal que no es complís d'oracle de Delfos i el seu net Perseu el matés. Des d'aquí aquest heroi va emprendre el viatge per matar la Medusa, tal com li havia encomanat el rei malvat d'aquesta illa. Moguts pels aires mitològics vam buscar amb insistència l'església d'Agios Ionannis Theologos, segons la guia una de les considerades més importants a Grècia. Es tracta d'una construcció situada a la Chora i tallada en roca.

Agios Ionannis Theologos

Aquesta Medusa no és la del temple

Està construïda sobre l'antic temple d'Atenea i s'hi pot veure tallat un cap de Medusa fent referència al mite de Perseu. La nostra il·lusió era veure aquesta columna tallada amb referències al mite. Però no vam poder complir el nostre desig, ja que després de preguntar a un munt de persones, una treballadora de l'ajuntament ens va indicar com s'hi anava, estava certament a prop, però ja ens va preveure que estava tancada. Així doncs, un dels atractius de l'illa i sempre segons el que havíem llegit, un dels temples més importants de Grècia, no es podia visitar. Una decepció.

Serifos, l'illa de la Chora encimbellada. La Chora de Serifos és per gaudir-la des de diversos punts de vista. Ja des del port es deixa admirar, encara que només s'hi faci la parada per anar a una altra illa. Per arribar-hi cal serpentejar per una carretera que s'adhereix a la muntanya. Si no disposeu de vehicle, hi ha un autobús que hi va molt sovint. El punt més alt és Agios Anastasios, des del qual hi ha una altra meravellosa vista, situat just a sobre de Agios Ionannis Theologos. I passejant per aquesta diminuta i peculiar ciutat arribareu a l'Ajuntament, diferent de tot perquè segueix una arquitectura neoclàssica, que presideix la plaça més important.

La Hora vista des de darrere

Carrers típics

Plaça de l'Ajuntament. Mobiliari groc, un nou color per a les Cíclades

Serifos també és coneguda per ser l'illa de la revolta minera. El 1916 els miners locals van organitzar una vaga per reivindicar millors condicions salarials i la readmissió d'uns miners que havien estat desmobilitzats per l'armada grega, estaven capitanejats per Constantinos Speras, un nom que és bo recordar en la visita a l'illa perquè és un dels seus nadius més influents en la història. L'economia de l'illa estava des de feia anys lligada a aquesta activitat, explotada per Societe des mines Seriphos-Spiliazeza dirigida per l'alemany A. Grohmann. El govern grec en resposta a aquest desafiament va enviar un destacament de policies que es van enfrontar als miners matant-ne dos. A partir d'aquí els miners i la població es van llançar sobre els guàrdies matant-ne diversos i tirant-los al mar. Les runes de l'activitat minera han quedat com a testimoni d'una dura època pretèrita que es fa present encara avui fins i tot amb pintades als marges de la carretera.

Restes mineres a Megalo Livadi

El pont miner, una de les imatges més emblemàtiques de l'illa

Serifos, l'illa del monestir Taxiarchon i l'església de Panagia. Aquest monestir masculí constituït cap al 1572, situat a prop de Galani, és presentat com un dels llocs a visitar. És cert que és únic en aquesta illa, però a altres illes com a Sifnos se'n poden trobar del mateix estil. També al poble de Panagia hi ha l'església més antiga de l'illa.

El monestir que domina el nord de l'illa

Serifos, la de les platges. Tothom a qui comentàvem que anàvem a Serifos ens deia simplement "bones platges". Nosaltres ens vam acostar a Platis Gialos i hi vam dinar en un l'únic restaurant que hi havia i que va resultar bo i agradable.

Vista de Platis Gialos

Però cal dir, que tret de la seva Chora, veritablement seductora, l'illa desprèn tristesa, gairebé inabastable. Recórrer les carreteres, siguin del nord, siguin del sud és resseguir una franja esculpida en una roca marronosa, erma, dura.

Gairebé vam sentir por quan ens vam dirigir al lloc que ens esperàvem més turístic Megalo Livadi. Una vegada allà, la sordidesa de les runes deixades expressament com a testimoni de la vida minera a l'illa ens va colpir amb una desolació que no ens podíem imaginar.

Megalo Livadi, tranquil·litat i record de la vida minera

Tothom sap que la visió que tenim d'un lloc no depèn només de les seves qualitats o característiques, la predisposició i estat d'ànim i físic del viatger s'impregnarà en la mirada, així com la meteorologia i altres factors. Per això cal dir que només vam passar un dia a aquesta illa en un parèntesi robat a Sifnos. La nostra visita va ser a les hores de més sol i sense descans, potser això l'illa ens va decebre. Tot i així, no creiem que la nostra visió hagués canviat gaire si haguéssim pogut descobrir-la poc a poc.

Però com que és lleig sentenciar així un lloc, us emplaço a valorar les fotos, que ofereixen unes vistes agradables i a llegir aquest bloc que transmet una emoció diferent davant el que nosaltres hem descrit. Cal donar una oportunitat a tots els llocs i a totes les mirades.

Segueix visitant altres illes d'aquest viatge a: AntiparosParosSerifosSifnosSyros

Altres illes cíclades: MikonosSantorini, MilosNaxos.